טרפנים בקנאביס

מאמרים ומחקרים הנוגעים לקנאביס רפואי

מלבד הקנאבינואידים הפעילים כמו THC ו-CBD, ישנן מולקולות צמחיות הנקראות טרפנים, או טרפינים, האחראיות לניחוחות המגוונים של הקנאביס ומסייעות גם הן לחיזוק השפעותיו. אלו הם הטרפינים העיקריים בצמח הקנאביס:

טרפינים (באנגלית ביחיד: Terpene) הם פולימרים אוגרניים (מולקולות אורגניות) המופצים מכל הצמחים - כולל הקנאביס, המקנים להם תכונות פיזיולוגיות שונות עם דגש על טעם וריח.

חותם הריח הייחודי של כל זן קנאביס הוא תוצאה של שילובים שונים של טרפינים. כמו כן, לטרפינים סגולות רפואיות הנבדלות מסגולות הקנבינואידים, ובאופן כללי הטרפינים תורמים להשפעתו הייחודית של כל זן וזן באפקט המוכר בשם 'אפקט הפמליה'.

אלו הם הטרפינים העיקריים בצמח הקנאביס:

לינאלול

הרכב כימי: C10H18O

מסה מולקולארית (גרם/מול): 154.1358

טמפרטורת רתיחה: 198 מעלות צלסיוס (388 מעלות פרנהייט).

לחץ אדים (בטמפ' החדר - 25 מעלות צלסיוס): 0.17 mmHg.

לינאלול (Linalool) הינו אלכוהול טרפיני פשוט, מוכר ביותר ככל הנראה בזכות הניחוח הפרחוני הנעים שהוא מעניק לפרחי הלבנדר. הוא מוכר גם כ'בטא (β) לינאלול', ליקראול או אלכוהול לינאלי. מלבד בקנאביס הלינאלול זוהה בכמה מאות צמחים שונים, ביניהם לבנדר, עצי הדר, זרי דפנה, שדר, כוסברה וסיסם.

נעשה שימוש בלינאלול במשך אלפי שנים כחומר המסייע לשינה, וכן הוא מרכיב חיוני ביותר בהיווצרותו של ויטמין E. מעבר לכך נעשה בו שימוש בטיפול בפסיכוזה ובחרדה, בתור נוגד התקפי אפילפסיה, וכן, הוא משמש לשיכוך כאבים.

בנוסף, אדיו של הלינאלול נמצאו כקוטלי חרקים יעילים, בעיקר כנגד זבובי פירות, פרעושים ותיקנים.

בטא מירסין

הרכב כימי: C10H16

מסה מולקולארית (גרם/מול): 136.1252

טמפרטורת רתיחה: 168 מעלות צלסיוס (334 מעלות פרנהייט).

לחץ אדים (בטמפ' 20 מעלות צלסיוס): 7.00 mmHg.

בטא מירסין (ß-Myrcene) הינו מונוטרפן (טרפן המורכב מ-10 אטומי פחמן), והוא אחד הטרפינים החשובים ביותר ממגוון רחב של סיבות. בין היתר, הוא משמש כמרכיב בהיווצרותם של טרפינים אחרים, מסייע לטיפול בנדודי שינה, שיכוך כאבים, צמצום התכווצויות שרירים וכן מכיל תכונות אנטי סרטניות ואנטי דלקתיות.

בנוסף, למירסין יש מספר תכונות מיוחדות מאוד, הכוללות את הורדת התנגדות הדם בדרך למחסום המוח. בכך מאפשר המירסין לעצמו ולכימיקלים רבים אחרים לחצות את המחסום בצורה קלה ומהירה יותר. במקרה של קנבינואידים, כמו THC, הורדת ההתנגדות מאפשר להשפעה להתחיל מהר יותר.

כמו כן, המירסין נמצא כמגביר את רמת הרוויה המרבית של הקולטן CB1 (אחד הקולטנים במערכת האנדוקנבינואידית), ובכך מאפשר השפעה פסיכואקטיבית חזקה יותר. עבור רוב האנשים, צריכה של מנגו טרי כ-45 דקות לפני שאיפת קנאביס מביאה לשיפור איכות ועוצמת ההשפעה.

עובדה פחות ידועה היא שריכוז גבוה של מירסין (בדרך כלל מעל 0.5%) גורמות לאפקט "נעילת הספה" המוכר של זני קנאביס האינדיקה הקלאסיים. זני סאטיבה בדרך כלל מכילים ריכוז מירסין נמוך יותר מ-0.5%, ולכן גורמים להשפעה המורגשת יותר בראש ופחות בגוף.

מלבד צמח הקנאביס והמנגו, המירסין מצוי גם בכשות, עלי דפנה, עשב לימון וצמחים רבים אחרים.

אלפא פיינין

הרכב כימי: C10H16

מסה מולקולארית (גרם/מול): 136.1252

טמפרטורת רתיחה: 155 מעלות צלסיוס (311 מעלות פרנהייט).

לחץ אדים: אינו זמין.

אלפא פיינין (α-Pinene) הוא אחד מהמונוטרפינים העיקריים במרבית הצמחים, והינו בעל חשיבות פיזיולוגית משמעותית. הפיינין נוטה להגיב עם כימיקלים אחרים וליצור מגוון של טרפינים אחרים (כמו די-לימונין) וכן תרכובות אחרות.

במשך מאות שנים נעשה שימוש בפיניין בתור מרחיב סמפונות בטיפולים לאסטמה, וכן יש לו תכונות אנטי דלקתיות חזקות. הפיינין מצוי במחטי האורנים ובקליפות תפוזים, וידוע בשל ניחוחו המתוק והחזק. כמו כן, הוא מרכיב מרכזי במדלל צבע (טרפנטין).

לימונין

הרכב כימי: C10H16

מסה מולקולארית (גרם/מול): 136.1252

טמפרטורת רתיחה: 176 מעלות צלסיוס (349 מעלות פרנהייט).

לחץ אדים (בטמפ' החדר - 25 מעלות צלסיוס): 1.50 mmHg.

די-לימונין (D-Limonene) הינו טרפין בעל ניחוח הדרי חזק וטעם מר וכשמו כן הוא מזכיר את ריחו של הלימון. הוא אחד מבין שתי תרכובות הנוצרות מאלפא פיינין. הלימונין שימש בעבר ברפואה, בישול ובישום עד לפני כמה עשורים, כאשר נעשה מוכר יותר כמרכיב פעיל עיקרי בחומרי ניקוי טבעיים המבוססים על חומץ הדרים (Citrus Cleaner).

רמת הרעילות שלו נמוכה מאוד ומתפתחת אליו אלרגיה לעיתים נדירות. מחינה תרופתית, לימונין ידוע ביותר למטרת טיפול בריפלוקס הקיבה (צרבת קשה) ובתור נוגד פטריות. יכולתו להחדיר חלבונים הופכת אותו לאידיאלי לטיפול בפטרת ציפורניים.

כמו כן, לימונין משמש לטיפול בדיכאון וחרדה, צמצום גידולים ועידוד המערכת החיסונית.

בטא קריופילן

הרכב כימי: C15H24

מסה מולקולארית (גרם/מול): 204.1878

טמפרטורת רתיחה: 257 מעלות צלסיוס (495 מעלות פרנהייט).

לחץ אדים (בטמפ' החדר - 25 מעלות צלסיוס): 0.01 mmHg.

בטא קריופילן (ß-Caryophyllene) הינו ססקוויטרפן (טרפן המכיל 15 אטומי פחמן) בעל ריח חריף עשיר המזכיר את ריחו של פלפל שחור ומצוי בצמחים רבים כמו בזיל תאילנדי וציפורן. הקריופילן משמש בתור נוגד ריקבון, חיידקים, פטריות, סרטן ודלקות.

מחקרים הראו שקיימת זיקה בין בטא קריופילן לקולטן האנדוקנבינואידי CB2, אך לא נעשו מספיק מחקרים בכדי להבין קשר זה.

יומולין

הרכב כימי: C15H24

מסה מולקולארית (גרם/מול): 204.1878

טמפרטורת רתיחה: 198 מעלות צלסיוס (388 מעלות צלסיוס).

לחץ אדים (בטמפ' החדר - 25 מעלות צלסיוס): 0.01 mmHg.

יומולין (Humulene) הינו ססקוויטרפין המוכר גם כאלפא יומולין ואלפא קריופילין, והוא למעשה איזומר של בטא קריופילן. הוא משמש בעיקר כנוגד סרטן, חיידקים ודלקות, וכן מתפקד כחומר מדכא תיאבון.

יומולין מצוי בעיקר בזני קנאביס מסוג סאטיבה וכן בכשות ובכוסברה וייטנאמית, והוא מעניק לבירה את הניחוח ה"כשותי" שלו. תערובת של יומולין עם בטא קריופילן מוכרת ברפואה הסינית בתור תרופה אפקטיבית לדלקות.

צינטרונלול

הרכב כימי: C10H20O

מסה מולקולארית (גרם/מול): 156.27

טמפרטורת רתיחה: 225 מעלות צלסיוס (437 מעלות פרנהייט).

לחץ אדים (בטמפ' החדר - 25 מעלות צלסיוס): 0.02 mmHg.

טרפינו לין

הרכב כימי: C10H16

מסה מולקולארית (גרם/מול): 136.23404

טמפרטורת רתיחה: 185 מעלות צלסיוס (365 מעלות פרנהייט).

לחץ אדים (בטמפ' החדר - 25 מעלות צלסיוס): 0.74 mm Hg.

פיטול

הרכב כימי: C20H40O

מסה מולקולארית (גרם/מול): 296.531

טמפרטורת רתיחה: 204 מעלות צלסיוס (399 מעלות פרנהייט).

לחץ אדים: אינו זמין.

תחמוצת קריופילן

הרכב כימי: C15H24O

מסה מולקולארית (גרם/מול): 220.35046

טמפרטורת רתיחה: 257 מעלות צלסיוס (495 מעלות פרנהייט).

לחץ אדים: אינו זמין.